Honda CBX 750 F

   

Co zde najdete?

Přímo na této stránce vás stručně seznámím se svou milovanou - Hondou CBX 750 F. Prozradím vám, jaké problémy jsem s ní měl či mám, podělím se s vámi o jízdní postřehy a zkušenosti, poskytnu vám tabulku s těmi nejpodstatnějšími technickými i dílenskými údaji. Úplně dole naleznete také malou fotogalerii s fotkami mé krásky.
Rozsáhlejší popis najdete pod odkazem Test CBX. Jedná se o mnou přeložený a upravený anglický text z časopisu "Two Wheels". Z dnešního pohledu bude pro vás možná ještě zajímavější vytrvalostní test Hondy CBX na 25 000 km. I tento test jsem překládal já sám, tentokrát z německého časopisu MOTORRAD.

Dobrým pomocníkem vám může být katalog náhradních dílů. Je sice ve španělštině, ale obrázkovým rozkladům je rozumět celkem dobře. Soubor PDF o velikosti 4,6 MB si můžete stáhnout zde.

Krom tohoto počtení vám doporučuji návštěvu australského klubu přátel Hondy RC 17 (CBX 750 F), kde najdete plno zajímavého čtení, podnětů a zkušeností s těmito stroji....více ZDE!

Pokud máte vy sami nějaké rady, zkušenosti, nebo se jen chcete pochlubit fotkou svého miláčka na internetu, neváhejte a pošlete mi je na e-mail.

Slavný rodokmen

Pochází opravdu z ušlechtilého rodu. Vždyť její rodokmen zdobí opravdu slavní předci - Honda CB 750, která byla v roce svého vzniku 1969 skutečným milníkem ve vývoji motocyklů. Psal se rok 1984 a přímý následník Bol d'ora měl navázat na klasickou konstrukci řadového čtyrválce uloženého v trubkovém rámu, ale jeho úkolem bylo nadopovat tuto modelovou řadu sportovními ambicemi. Svůj záměr dává jasně najevo již agresivní vzhled polokapotovaného stroje s dvojicí čtvercových světel a nekompromisní radlicí pod motorem.

Ta moje

Já osobně vodím tento stroj již 4. sezónu. Přestože můj roční kilometrový průběh nebývá většinou nijak oslnivý, za ta léta už mám cébéiksko přeci jen trochu přečtený a moc dobře vím, co od něj mohu očekávat.

Není to již na dnešní dobu žádný "dravec", ale přesto dokáže i po oslavě svých 17. narozenin (r. v. 1985) naštvat kdejakého plechovkáře. Bodejť by ne, vždyť mu sudičky dali do vínku 93 poníků při 9 500 ot/min a tím se nemůže chlubit každý "embéčko".

Člověk se v sedmnácti teprve těší na dospělost, ale přiznejme si, motocykl už se v tomto věku spíše připravuje na zasloužený odpočinek. Záleží samozřejmě na nás, majitelích, zda prožije své stáří aktivně, nebo jej pohřbíme do masového hrobu na vrakovišti. Já osobně doufám a dělám vše pro to, aby se moje rudokráska dožila nejen plnoletosti, ale aby mohla být ještě za pár let pro všechny důkazem, jaký to dělali japončíci v 80. letech bezva mašiny.

Oko znalce odhalí na první pohled několik málo odchylek od "továrního stavu". Těmito odchylkami jsou:

- vyšší turistické plexi
- přední děrované kotouče z CBR (model ˇ88)
- nosič a kufry od firmy Schuh
- čas od času nasadím z důvodu snazšího zasunutí mé drobné 190 cm postavičky za plexi snížené sedlo
Jinak je téměř vše původní - včetně laku.

Problémy, které jsem již byl nucen řešit a vyřešil:

- prokluzování spojky - výměnu lamel prozatím oddálilo připružení talířové pružiny
- únik oleje z předních vidlic - vyřešila výměna gufer v př. vidlici (cca 400,- Kč + olej)
- kmitání předního kola - bohužel velmi častý problém CBX: tuto závadu se mi nepodařilo zcela eliminovat, ale téměř jsem jí potlačil. Doporučuji věnovat zvýšenou pozornost ložiskům v hlavě řízení (výrazně pomohla jejich výměna a pořádné dotažení hlavy řízení) a předním tlumičům (po výměně gufer a doplnění dostatečného množství oleje nastalo výrazné zlepšení). Dobře vyvážené přední kolo považuji za samozřejmost.
- nepřesnost palivoměru ( i při plné nádrži ukazoval cca půl nádrže) - pomohlo otočení ručičky na osičce a následné zakápnutí sekundovým lepidlem.

Mé jízdní postřehy:

Při "couračkách" se dá s CBX jezdit cca. od 2 500 ot./min., 3,5 tis. nám již nabídne opravdu solidní zátah. K výraznému nárůstu výkonu dochází v oblasti nad 6000 ot. a další nakopnutí vás čeká v 8 000. Spotřeba se u mé krásky pohybuje v rozmezí 6 - 8 litrů podle stylu jízdy.

Do zatáček má motocykl snahu jakoby sám padat, takže mu není potřeba nějak výrazně pomáhat. Odpružení je dost měkké - spíše turistické, ale nabízí širokou škálu nastaveni - ať už nafoukáním plynokapalinových pružících jednotek, nebo nastavením jednoho ze tří možných stupňů útlumu.
Jak jsem již naznačil výše, nectností CBXka je stabilita řízení. Malé, 16`` kolo v kombinaci se strmým úhlem řízení sice zajišťují poměrně dobrou manévrovatelnost při nízkých rychlostech, ale mají tendenci se rozkmitávat. Obecně lze říci, že více zatížené přední kolo zatížené tento neduh potlačuje. Kmitání můžete pocítít, pokud za jízdy pustíte řídítka, ale také v nepříjemných situacích, kdy vás v náklonu v zatáčce rozhodí díra, či štěrk. Také při známé srazové zábavě - závodech pomalé jízdy.

Hodně silnou stránkou CBX jsou světla (tedy alespoň u dvousvětlové varianty, kterou vlastním). Při zapnutí dálkových světel, kdy motocykl zamrká oběma svými kukadly nemáte opravdu problém s viditelností a nechtěl bych se potkat s kolegou CBXařem, který by včas nezareagoval přepnutím na světla klopená.

Technické údaje

Motor:

Typčtyřdobý vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec DOHC/4
Vrtání67 mm
Zdvih53 mm
Zdvihový objem 747 ccm
Kompresní poměr 9,3 : 1
Kompresní tlak 10 - 14 bar
Maximální výkon 92 PS při 9500 ot/min.
Maximální otáčky 10 000 ot/min.
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Uložení klikové hřídele 5x kluzná ložiska
Uložení ojnice kluzná ložiska
KarburátorKEIHIN VE64B
Průměr difuzoru34 mm
Výška hladiny18,5 mm
Hlavní tryska112
Šroub bohatosti směsi2 otáčky
Volnoběžné otáčky1000 +- 100 ot/min
Spojka 6 lamel
Ovládání spojky hydraulické
Primární převod ozubenými koly
1.708:1 (73/41)
Převodovka v bloku s motorem
Počet stupňů 6
První stupeň 15.02:1 (8.3 km/h při 1000 ot/min)
Druhý stupeň 11.19:1 (11.2 km/h při 1000 ot/min)
Třetí stupeň 8.76:1 (14.3 km/h při 1000 ot/min)
Čtvrtý stupeň 7.18:1 (17.5 km/h při 1000 ot/min)
Pátý stupeň 6.21:1 (20.2 km/h při 1000 ot/min)
Šestý stupeň 5.59: (22.4 km/h při 1000 ot/min)
Sekundární převod řetězem - typ 50LO, 114 článků
2.813:1 (45/16 zubů)

Rám:

Druhsvařovaný z ocelových trubek s dvojtým ložem
Uložení kol:
Přední vzduchem tlumené teleskopické vidlice, třícestné nastavení útlumu, čtyřcestný nastavitelný Antidive systemem
Zdvih 130 mm
Sklon 27°
Stopa 93 mm
Průměr 39 mm
Tlumičový olej 10 SAE
Náplň tlumičů 400/375 ccm
Gufero přední vidlice 39-52-11 mm
zadníProLink system, s jednou vzduchem tlumenou pružící jednotkou s třícestným nastavením útlumu
zdvih90 mm
Brzdy kotoučové, hydraulicky ovládané
přední 2 kotouče , dvoupístkové plovoucí třmeny
zadní1 kotouč, dvoupístkový třmen
Průměr kotoučů280 mm
KolaComstar
Rozměr pneumatik
- přední 110/90 V16
- zadní130/80 V18

Rozměry a hmotnosti:

Výška sedla 790 mm
Rozvor kol 1465 mm
Světlá výška 140mm
Objem nádrže (včetně rezervy) 22 litrů
Palivová rezerva 4 litrů
Objem motorového oleje 3.6 litrů
Hmotnost (suchá)220 kg

Jízdní vlastnosti:

Nejvyšší rychlost220 km/h
Akcelerace
Z 0 na 400m12.0 secs, 180 km/h
Z 0 na 100km/h 4.5 sec
Ot/min při 100 km/h na 6. rychl.stupeň 4500 ot/min
Brždění
Ze 100 km/h 34.6 m
Ze 60 km/h 12.1 m
Spotřeba paliva
Turistika 17.6 km/l (5.6 l/100km)
Město 15.1 km/l (6.6 l/100km)
Střelba 13.2 km/l (7.6 l/100km)
Průměr během testu 15.8 km/l (6.3 l/100km)

Spočítané údaje:

Poměr váha/výkon (90kg náklad) 6.02 kW/kg
Specifický výkon 68.5 kW/litr
Stření pístová rychlost při max. ot. 17.7m/sec

Fotogalerie

CBX750F a panorama Děčína Made in Japan Rok výroby 1985
CBX v akci CBX ověšené kufry od firmy Schuh Velice elegantní stříbrná varianta
Zvýšené turistické plexi a snížené sedlo poskytuje lepší úkryt před větrem Jednosvětlová varianta majitele ze Slovenska Také černá CBXce opravdu sluší
Z čelního pohledu vynikne úzká stavba tohoto stroje Zezadu se již o nějaké štíhlosti nedá moc hovořit Zadní kotouč má stejný průměr, jako kotouče přední
Pod ohromným výkem s nápisem Honda se skrývá 6 spojkových lamel 750F Dravý klín pod motorem
Originální kotouče se spirálovým drážkováním jsem nahradil děrovanými kotouči z CBR model 88 Chlazení obstarává mohutné žebrování motoru O přenos výkonu na zadní kolo se stará 114 článků řetězu
CBX vzduchem tlumené teleskopické vidlice vedou přední kolo Ostře střižená polokapotáž ční hluboko nad přední kolo
Levý panel ovládá sytič, blinkry, přpínač světel, klakson a světelnou houkačku Palubní přístroje předčí kdejaký automobil Pravý panel se spínačem starteru, světel a nouzovým vypínačem
Dodávku paliva obstarává čtveřice karburátorů KEIHIN VE64B Hydraulické ovládání spojky H O N D A
O to pravé posvícení¨se stará dvojice čtvercových světel Olejový chladič se šikovně skrývá v kapotáži pod světly Ohromné zadní světlo určitě nelze přehlédnout
. . . Praktický zámek helmy a tříúrovňové nastavení útlumu zadní jednotky Prakticky řešené víčko nádrže  a pokyny pro řidiče

Honda CBX 750 F

Na této stránce

Co zde najdete?
Slavný rodokmen
Ta moje
Mnou řešené problémy
Jízdní postřehy
Fotogalerie

Další články

Test CBX
Test CBX na 25 000km

Ke stažení

Katalog náhradních dílů
formát PDF, španělsky, 4.6 MB

Odkazy

Australian Team RC 17
Vynikající stránky australských příznivců CBX 750

Související

Honda CB 900 F
Honda VF 500 F
Honda CBR 600 F
Verměřovice 2000

Spolupracujte

Vlastníte Hondu CBX 750 F? Napište mi své postřehy, pošlete mi foto vašeho pokladu. Spolupodílejte se na tvorbě těchto stránek.

e-mail